بنتونیت سدیمی و کلسیمی چیست؟

بنتویت کلسیمی و سدیمی همان طور که از نامشان مشخص است، از کلسیم و سدیم زیادی تشکیل شده اند. بنتونیت کلسیمی کاملا جامد بوده ‌و رنگ، ویژگی، کارایی این دو محصول مختلف می باشد. این محصول در یون زدایی، سم زدایی استفاده می کنند. همچنین بنتونیت از نظر زمین شناسان، از جنس خاک رس می باشد. همانطور که می دانید خاک رس دارای رنگ های مختلفی می باشد. بنتونیت سدیمی یکی از بارز ترین آنها است.

امروزه با توجه به ایمن سازی و پایداری صنعت، بنتونیت سدیم کاربرد زیادی دارد. اجزای تشکیل دهنده آن کلوئید است. به همین دلیل در حفره های چاه گاز، پالایشگاه نفت و… کاربرد دارد. ظاهر این محصول به شکلهای پودری، کلوخه، پودری است.

ویژگی بنتونیت سدیم شامل موارد زیر می باشد:

  • تورم پذیری زیاد
  • دررنگ صورتی، سفید، کرم، سبز
  • در صنعت ساختمان سازی وحفره های چاه
  • صنعت آرایشی
  • تصفیه روغن

ترکیب های تشکیل دهنده بنتونیت کلسیم، شامل یون می باشد و در صنعت، به عنوان تمیز کننده صنعتی شناخته می شود. تفاوت بنتونیت سدیمی و کلسیمی، در ساختار شیمیایی و تشکیل دهنده آن ها، می باشد.

بنتونیت سدیمی و کلسیمی چیست؟

بنتونیت سدیم چیست

بنتونیت سدیم چیست بنتونیت سدیمی، حاوی مقدار زیادی عنصر سدیم می باشد. بنتونیت سدیم دار، از طریق جذب مقدار آب زیادی می تواند، تا ۱۵ برابر سایز ابتدایی خود حجیم شود. شبکه کریستالی بنتونیت سدیم، دارنده مقدار زیادی سدیم است. بنتونیت سدیم، در صنعت به عنوان ماده اولیه ، متصل کننده ، سوسپانسیون ، تولید کاشی های سیمانی ، بتن و تولید مصالح ساختنمانی مقاوم در برابر آب، کاربرد های فراوانی دارد.

بنتونیت سدیمی، در زمینه درمانی هم به عنوان سم زدا قابلیت بسیار زیادی خواهد داشت. بنتونیت سدیم دار به مقدار زیادتری، نسبت به بنتونیت کلسیمی حجیم می‌شود. بنتونیت سدیم، ماده ای بسیار با ارزش در زمینه تولید سیلانت و مواد حجیم شونده است.

بنتونیت سدیم، ماده ای معدنی می باشد که از معادن فراوانی از سراسر نقاط جهان، استخراج می شود. البته در کنار استخراج بنتونیت سدیم ، سایر نمو‌نه‌ های آن بنتونیت کلسیم دار و بنتونیت پتاسیم نیز به صورت رگه ای نیز،‌مشاهده خواهیم نمود. اما مصرف خاک بنتونیت سدیم دار،‌ بسیار بیشتر است.

با توجه به اینکه در صنایع مختلف، احساس نیاز بسیار بیشتری به بنتونیت سدیمی نسبت به سایر نمونه های بنتونیت دارند و چنان که میزان استخراج آن، کمتر باشد می توان با به‌ کارگیری از مواد شیمیایی همچون سود سوز آور ، اقدام به تبدیل بنتونیت کلسیمی به بنتونیت سدیمی کرد.‌ بنابراین بنتونیت سدیم دار سنتزی، تهیه و تولید خواهد شد.

موارد‌ استفاده بنتونیت سدیمی، به عنوان یک ماده معدنی با ارزش و در عین حال با صرفه بسیار زیاد می‌باشد. همان طور که گفته شد، بنتونیت سدیم به عنوان یک چسب طبیعی می باشد. ویژگی اصلی و قابل توجه آن ، توانایی جذب آب و حجیم شدن تا ۱۵ برابر وزن خشک خود بوده و در صنایع متفاوتی مانند صنایع ساختمانی ، کشاورزی ، پتروشیمی ، ریخته گری فلزات و… مورد‌استفاده قرار می گیرد.

قدرت جذب‌ بسیار آب در بنتونیت سدیمی باعث گردیده تا در کشاورزی و بخصوص،‌ در مناطق خشک و کم بارش برای حفظ رطوبت در خاک استفاده شود. خاصیت تورم پذیری خاک بنتونیت سدیم دار برای مصرف در صنایع ساختمانی و نیز استخراج چاه های نفت و گاز بسیار قابل استفاده و پرکاربرد می باشد.

همچنین به دلیل خاصیت چسبندگی زیادی که دارد ، با ماسه قالب سازی ترکیب می شود تا بتوان قالب های بسیار محکمی برای شکل دادن به فلزات مذاب تولید کرد. صنعت دامپروری نیز، از جمله مصرف کنندگان عمده بنتونیت سدیم دار می باشد. بنتونیت در زمینه دامپروری با نام های مختلفی مانند: توکسین بایندر ، سم زدای سیستم گوارش گله ، پلت ساز و گرانول سازی خوراک دام استفاده می شود. داشتن ویژگی مهم خود ترمیمی و تورم پذیری،‌ باعث شده تا از بنتونیت سدیمی، برای حفر انواع چاه ها و کانال های عمودی و افقی مورد‌ استفاده قرار گیرد.

بنتونیت سدیمی و کلسیمی

بنتونیت سدیمی و کلسیمی بنتونیت سدیمی حاوی مقادیر زیادی عنصر سدیم است. بنتونیت سدیم دار با جذب مقادیر زیادی آب می تواند تا ۱۵ برابر سایز اولیه خود حجیم شود. شبکه کریستالی بنتونیت سدیک دارنده میزان زیادی سدیم است. این نوع بنتونیت در صنایع به عنوان ماده اولیه ، متصل کننده ، سوسپانسیون ، تولید کاشی های سیمانی ، بتن و تولید مصالح ساختنمانی مقاوم در برابر آب کاربرد دارد.

همچنین از بنتونیت سدیمی در موارد درمانی هم به عنوان سم زدا استفاده می شود. بنتونیت سدیم دار به میزان بیشتری نسبت به بنتونیت کلسیمی متورم می گردد. بنتونیت سدیک ماده ای بسیار مفید در تولید سیلانت و مواد حجیم شونده است. بنتونیت سدیمی یک سبلانت طبیعی بوده و برای درز گیری استخر های شنا ، فاصله بین ساختمان ها ، مسیر های فاضلاب شهری ، مراکز نگهداری زباله و … کاربرد دارد.

بنتونیت سدیمی فعال شده همچنین برای ساخت چاه ارت هم مصرف شده به نام بنتونیت ارت یابنتونیت اکتیو شهرت دارد. مصرف بنتونیت سدیم دار همچنین یکی از ماثر ترین و ارزان ترین روش های بهبود مشکل خاک های متخلل و سبک است. بنتونیت سدیمی با جذب بالا به عنوان گل حفاری در چاه های نفت و گاز مصرف می شود.

با توجه به این که بنتونیت سدیم دار ماده ای فاقد مواد سمی ، مواد شیمیایی و افزودنی ها است به عنوان ماده ای بی خطر در صنایع شناخته می شود. در کشاورزی هم بنتونیت سدیمی به منظور های مختلفی نظیر جذب و حفظ خاک برای گیاهان و پایدار سازی خاک های متخلل و شنی کاربرد دارد. توان بالای بنتونیت سدیمی در جذب آب به دلیل ویژگی های کلوئیدی قابل توجه آن است.

بنتونیت یک چسب طبیعی هوشمند است که با جذب آب ، متورم و حجیم شده و منافذ عبور آب را مسدود می نماید. تغییرات سطحی بنتونیت سدیم دار ، دارای عملکرد رولوژیک یا آب بندی محیط زیستی است. به اطلاع مصرف کنندگان گرامی و هم وطنان عزیز می رساند به منظور خرید بنتونیت سدیمی مش بندی با جذب بالا و کیفیت عالی با بخش بازرگانی گروه سینا تولید تماس حاصل فرمایید.

خصوصیات مهم بنتونیت کلسیم دار ، قدرت جذب بالا با یون های موجود در محلول ها مانند روغن ها و چربی ها است. این ویژگی قابل توجه موجب گسترش بسیار مصرف بنتونیت کلسیم دار، در تولید مواد شوینده صنعتی و غیر صنعتی شده است. البته بنتونیت کلسیمی دارای برخی از ویژگی های بنتونیت سدیمی نظیر جذب آب نیز می باشد.

یکی دیگر از مزایای مهم بنتونیت کلسیم دار این می باشد که، می توان آن را به بنتونیت سدیمی تبدیل نمود. به همین جهت باید محلولی دارای ۵ تا ۱۰ درصد از یک نمک سدیمی مانند سدیم هیدروکسید را به بنتونیت کلسیم دار اضافه کرد و مدتی منتظر‌ ماند تا یون ها به خوبی مبادله شوند.

بنتونیت کلسیمی، با نام مونتموریلونیت کلسیمی هم شناخته شده می شود. این نوع بنتونیت دارای هر دو یون کلسیم و سدیم می باشد، اما میزان کلسیم ها زیادتر است. بنتونیت کلسیمی، ماده ای بی بو و بدون مزه بوده و با pH حدود ۸ یا ۹ یا بیشتر، دارای حالت قلیایی است. پایه اصلی بنتونیت ، خاک رس است و دارای بافت بسیار نرمی می باشد.

بنتونیت کلسیم دار که با نام بنتونیت زنده نیز شناخته شده است، دارای کاربرد های فراوانی در صنایع ساختمانی ، خوراک دام و طیور ، تولید مواد شوینده و پاک کننده ، فیلر ارزان قیمت ، ایجاد بستر نگهداری حیوانات و … می باشد. این نوع از بنتونیت قدرت بالایی در جذب مواد سمی دارا می باشد، به همین علت به عنوان یک ماسک مناسب برای پوست استفاده می شود و خواص درمانی قابل توجهی داشته و به سم زدایی بدن کمک شایانی‌ می‌کند.

خاصیت نرم کنندگی و سم زدایی آن باعث شده، تا از گذشته ها تا کنون، در ایران برای شستشوی مو از آن استفاده کنند و با نام قدیمی گل سرشو مشهور می باشد. سینا تولید با در اختیار داشتن معدن بنتونیت کلسیمی با کیفیت و خلوص بالا ، سال های زیادی می باشد که بنتونیت مرغوبی را در دانه بندی های پودری و مش های مختلف، به صورت کیسه ای و یا فله ای در اختیار عموم مردم، در صنعت های مختلف قرار می دهد. برای خرید بنتونیت ممتاز با قیمت بسیار مناسب‌و به صرفه با بخش بازرگانی سینا تولید تماس بگیرید.

تفاوت بنتونیت سدیمی و کلسیمی

تفاوت بنتونیت سدیمی و کلسیمی بنتونیت از نظر زمین شناسی در گروه خاک رس قرار دارد. خاک رس دارای هفت نمونه متفاوت است، که بنتونیت خاک رس یکی از مهم ترین آن ها به شمار می‌رود. وجود سدیم یا کلسیم در ترکیب با بنتونیت، بیش از آن که سبب تغییرات ظاهری آن شود، سبب تغییرات شیمیایی در آن می شود.

مشخصه اصلی بنتونیت سدیمی که با عناوین بنتونیت سدیم دار یا بنتونیت سدیک هم مشهور است ، جذب آب بسیار بالا و تورم پذیری می باشد، به گونه ای که قادر است به اندازه پانزده برابر حجم خشک خود بزرگ شود. بنتونیت سدیمی یک سیلانت و پوشش دهنده بسیار قوی می باشد.

از طرف دیگر ، بنتونیت کلسیم دار بسیار کمتر از بنتونیت سدیم دار ، آب را جذب‌ می‌ کند و در عوض به خوبی قادر به جذب یون ها و چربی ها است. بنتونیت کلسیم دار به خاطر خاصیت سم زدایی خاصی که دارد، در زمینه بهداشتی و آرایشی کاربرد دارد. موارد مصرف بنتونیت سدیمی و بنتونیت کلسیمی بسیار زیاد می باشد.

این ماده از زمان‌های گذشته در ایران و دیگر کشور های جهان مورد استفاده قرار می گرفته است. بنتونیت سدیمی، اکثرا در مصارف ساخت و ساز کاربرد دارد. این ماده از جمله ارکان مهم گل حفاری در صنعت استخراج نفت و گاز به شمار می‌رود. بنتونیت سدیم دار با استاندارد های OCMA و API به عنوان تثبیت کننده دیواره های چاه ، خنک کننده ابزار های حفاری و خارج کننده سرباره قابل استفاده است. در ساختمان سازی ، حفر کانال های افقی و عمودی و تهیه برخی انواع ملات و بلوک از بنتونیت سدیم دار به عنوان یک تقویت کننده قوی استفاده می شود.

بنتونیت سدیمی با جذب آب بالا به دلیل خاصیت بایندری و نابود کنندگی توکسین ها ، برای تولید خوراک گرانول و پلت شده دام و طیور مورد استفاده می باشد. بنتونیت کلسیم دار به دلیل خاصیت جذب سموم ، با جیره غذایی دام و طیور ترکیب شده و از خوراک دام در برابر آلودگی به عواملی بیماری زا جلوگیری می کند.

کاربرد اصلی بنتونیت کلسیمی در زمینه آرایشی ، درمانی و پاکسازی پوست بدن می باشد. بنتونیت خاک رس که یک خاک جاذب در کشاورزی می باشد. به عنوان یک ماده نگهدارنده آب عمل کرده و به خصوص در مناطق خشک و کم آب استفاده می شود.

در مجموع ، بنتونیت خاک رس چه به صورت بنتونیت کلسیمی یا بنتونیت سدیمی ، یک ماده معدنی با مصرف بالا بوده، که در صنایع گوناگون با استادارد های مختلف استفاده می‌شود. میزان جذب آب و یون ، ییلد ، عدد تورم پذیری ، رنگ و برخی ویژگی های دیگر در نوع کاربرد بنتونیت موثر می باشد.

چگالی بنتونیت

چگالی بنتونیت چگالی بنتونیت، متناسب با کیفیت آن کاملا متغیر‌ می باشد و می‌تواند بین ۲/۲ تا ۲/۸ گرم در سانتی متر‌ مکعب، تغییر نماید. تراکم‌ ظاهری آن، زمانی که در شرایط طبیعی رطوبت خود را از دست می دهد، بین ۱/۵ تا ۱/۸ گرم بر سانتی‌ متر، تغییر می‌نماید. در ادامه بیان کنیم که تراکم ظاهری محصولات بنتونیت خرد شده، متناسب با مدل فرایند آسیاب کاری، از ۰/۷ تا ۰/۹ گرم‌ بر سانتی‌ متر‌ مکعب،‌ می تواند تغییر کند.

دمای ذوب بنتونیت

دمای ذوب بنتونیت بنتونیت ها عموما دارای نقطه ذوب پایینی هستند و اکثرا شیشه های حاصل از ذوب آن ها رنگ های تیره ای دارند. در صنعت سرامیک این خاک ها را به دلیل پلاستیسیته بسیار زیاد آن ها، نمی توان به تنهایی استفاده کرد. بنتونیت ها معمولا در مقادیر بسیار کم (به علت وجود ناخالصی های رنگی) در حدود 1 یا 2 درصد در بدنه برای افزایش پلاستیسیته و به میزان بسیار کمتر از 0.5 درصد در سوسپانسیون لعاب به منظور جلوگیری از ته نشینی مواد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بدیهی است که استفاده از مقدار بیشتر بنتونیت، باعث تغییر رنگ فرآورده ها خواهد شد. در صنعت سفالگری سنتی در ایران و به خصوص در نقاطی مثل مشهد و گناباد، بنتونیت و یا گل سر شوی به میزان وسیعی، جهت ساخت نوعی بدنه سفید مشهور به بدنه جسمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با توجه به اینکه بدنه جسمی در حالت خام عموما از سیلیس، که ماده ای غیر پلاستیک بوده تشکیل شده، بنابراین جهت ساخت این بدنه ها بنتونیت به میزان زیادی (حدود 6 الی 10 درصد) مورد استفاده قرار می گیرد. مدارکی در دست است که نشان می دهد فرمول این بدنه ها در قرن های پیش، هیچ نوع تغییر محسوسی نکرده است. بنابراین می توان به قدمت به کارگیری بنتونیت در سرامیک سازی ایران پی برد.