بنتونیت چه رنگی است؟ + چه مصارفی دارد؟

بنتونیت، یک ماده طبیعی می باشد که به طور عمده از اسمکتیت های رس تشکیل می شود بنتونیت فله با تبدیل کردن خاکستر های آتشفشانی به مینرال های رسی در محیط های دریایی تولید می گردد و به صورت لایه هایی بین دیگر سنگ ها دیده می شود.

بنتونیت ها مقادیر زیادی از آب را جذب خود می کنند و گاهی تا چندین برابر حجم اولیه خودشان متورم می شوند و توده های بزرگی از نوع ژله را تولید می کنند.

از بنتونیت های سدیم و بنتونیت ارت برای آب بندی، ذوب فلز، تولید آزبست ، به عنوان گل‌های حفاری، در سیمان های پرتلند ،سرامیک، امولسیون، حشره کش ها، داروسازی ها، صابون ها و رنگ ها استفاده می شود. در این مقاله درباره انواع بنتونیت بستر گربه و اینکه بنتونیت چه رنگی بهتر است صحبت می کنیم.

بنتونیت چه رنگی است؟ + چه مصارفی دارد؟

چند نوع بنتونیت وجود دارد

چند نوع بنتونیت وجود دارد بنتونیت ها براساس ماده اولیه ای که از آن تولید می شوند به موارد زیر تقسیم می گردند:

1 ) بنتونیت سدیمی (سدیک) : ناخالصی قالب این نوع بنتونیت، عنصر سدیم می باشد و جاذب قوی رطوبت است و در اثر جذب کردن آب ، به میزان زیادی منبسط می گردد. کاربرد اصلی بنتونیت سدیم در حفاری چاه های نفت و گاز است و به عنوان یک عایق طبیعی هم کاربرد دارد.

2 ) بنتونیت کلسیمی : این نوع از بنتونیت جاذب یون در محلول ها می باشد و برای یون زدایی استفاده می گردد. بر خلاف نوع سدیمی خود ، به جای جذب آب ، می تواند چربی ها و روغن ها را به خود جذب نماید پس به عنوان یک شوینده صنعتی در صنایع تولیدی مصرف می گردد.

3 ) بنتونیت پتاسیم دار: این بنتونیت که با نام بنتونیت پتاس هم شناخته می شود ، ماده ای است که از خاکستر آتشفشانی به دست می آید.

بنتونیت ها بر اساس نوع کاربرد خود، به موارد زیر تقسیم می شوند:

1 ) بنتونیت کشاورزی: کاربرد بنتونیت در کشاورزی و تولید کردن کود های مختلف بسیار گسترده می باشد. تولید برخی از انواع کود های کشاورزی مثل گوگرد بنتونیت دار ، تولید سموم مختلف کشاورزی و بهبود شرایط فیزیکی خاک از مهم ترین کاربرد های بنتونیت در کشاورزی است. در حدود ۲ درصد از تمامی تولیدات این کانی معدنی در جهت تقویت زمین های کشاورزی مصرف می شود.

2 ) بنتونیت حفاری چاه نفت: بنتونیت سدیم از مهم ترین قسمت های گل حفاری می باشد چرا که دارای خواص مختلفی مثل تعلیق پذیری ، آب بندی مناسب و جذب بالا بوده است. این ماده با پوشش دادن دیواره چاه های نفت و گاز ، مانع از ایجاد ترک و شکاف و در ریزش چاه ها می شود. و همچنین موجب چرب شدن مته های صنعتی و خروج مواد زائد از چاه ها می گردد. این محصول در کنار مواد دیگری مانند آهک هیدراته ، نشاسته حفاری ، سدیم متا سیلیکات و انواع پلیمرها برای تهیه گل حفاری به کار می رود.

3) بنتونیت ساختمانی: بنتونیت ها در کار های ساختمانی به عنوان یکی از مصالح در ساخت دیوار ها و ملات سازی و روان سازی بتن کاربرد دارند. ملات بنتونیت ها از تحرک آب در داخل خاک جلوگیری می کند و شکاف ها را پوشش می دهد. و نیز در درز گیری استخر های آب ، ترکیب با سیمان ، تولید بتن های پلاستیکی ، تولید سنگ نسوز و … مصرف می گردد.

4 ) بنتونیت خوراک دام: از بنتونیت ها برای تولید غذای خشک و فشرده دام ها و طیور استفاده می کنند. مصرف بنتونیت دامی سبب افزایش شیردهی گاو ها ، افزایش کیفیت تخم مرغ ها و افزایش پشم گوسفندان می شود.

5 ) بنتونیت بستر حیوانات اهلی: خاک بنتونیت جذب کننده رطوبت بوده و به همین خاطر از آن به عنوان بستر گربه و دیگر حیوانات اهلی و خانگی به دلیل نرم بودن و جذب کردن فضولات استفاده می گردد. به جهت همین دلیل مشابه در حشره کش ها ، دفع زباله و پایدار نمودن خاک هم از بنتونیت هایی از این دست، مصرف می شود.

6 ) بنتونیت ارت: بنتونیت ارت یک فیلوسیلیکات آلومینیومی جذب کننده و یک خشک کننده طبیعی می باشد که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد که عمدتا برای محافظت از بسته بندی های صنعتی استفاده می شود. این پودر می ‌تواند ساینده باشد بنابراین این ویژگی آن را برای بسته ‌بندی تجهیزات حساس مثل دوربین‌ها، دوربین‌ های فیلم برداری، دوربین‌های دوچشمی، میکروسکوپ یا سایر مواد ظریف ایده‌آل می ‌سازد.

7 ) بنتونیت خوراکی: بنتونیت خوراکی یک پودر ریز از خاکستر آتشفشان است که از ماده اصلی سیلیکات آلومینیوم هیدراته و سایر مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و منیزیم تشکیل شده است. این پودر دارای برخی از خواص منحصر به فرد است که سبب می شود بسیاری از افراد آن را به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنند. زیرا معتقدند که می تواند سموم با بار منفی را جذب کند. از بنتونیت خوراکی به عنوان راهی برای سم زدایی بدن، بهبود هضم، بهبود رنگ پوست و آکنه و درمان زخم ها، نفخ و اسهال و سایر موارد دیگر اغلب استفاده می شود.

8 ) بنتونیت برای پوست و مو: همانطور که گفته شد بنتونیت ها قادر به جذب یون ها ، چربی ها و سموم می باشند و به همین دلیل برای پاک سازی پوست کاربرد زیادی دارند. با تهیه کردن ماسک بنتونیت که نوعی ماسک خاک رس می باشد ، می توان علاوه بر این که سموم و چربی های اضافی را از لایه های پوست خارج کرد ، همچنین با ایجاد مکش ها و افزایش جریان خون در لایه های بالاتر پوستی ، به جوان سازی کمک کرد. از طرفی دیگر در گذشته از بنتونیت ها به عنوان یک صابون طبیعی برای شستشوی موی سر استفاده می شده که نقش نرم کننده مو را نیز دارد.

بنتونیت ها از نظر جذب و تورم نیز به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

1 ) بنتونیت با تورم زیاد (بنتونیت سدیم)

2 ) بنتونیت با تورم کم (بنتونیت کلسیم)

3 ) بنتونیت با تورم متوسط (بنتونیت متوسط)

حلال بنتونیت چیست

حلال بنتونیت چیست

حلال بنتونیت نوعی از انواع بنتونیت ها می باشد که در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، از مهم ترین کاربرد های حلال بنتونیت در زمینه صابون سازی و ساخت امولسیون ها می باشد. این حلال ها باعث به وجود آمدن حالتی ژله ای و روانی در بنتونیت ها می شوند و روان کنندگی بالایی را در آن ها و محصولات تولید شده از بنتونیت ها به وجود می آورند.

بنتونیت را از کجا تهیه کنیم

بنتونیت را از کجا تهیه کنیم بنتونیت ها معمولا از آتشفشان ها، معادن و اقیانوس ها به دست می آیند. در ایران معادن زیادی وجود دارد که از آن ها بنتونیت های مرغوب و درجه یکی حاصل می شود.

خاک بنتونیت معادن از هر دو نوع بنتونیت سدیمی و بنتونیت کلسیمی می باشند و از جمله ویژگی های آن ها می توان به ییلد و جاذب آب بودن بسیار عالی و همچنین رنگ بندی های متنوع آن ها اشاره نمود.

خاک ها بنتونیت پس از فراوری ها و خردایش های لازم در کیسه هایی بسته بندی می شوند و برای مصرف به سراسر کشور ارسال می گردند. بنتونیت های ایرانی از باکیفیت ترین بنتونیت های جهان برای صادرات می باشند. بخش زیادی از محصولات تولیدی در معادن بنتونیت خاک رس، دارای استاندارد های صنعت حفاری می باشند و به کشور های همسایه مانند عراق ، ترکمنستان و آذربایجان صادر می شوند و همچنین بنتونیت حفاری تولید شده در کارخانجات، برای حفاری کلیه چاه های آبی و نفتی مناسب می باشند.

یکی از مهم ترین صنایعی که بیشترین خرید و مصرف را از معدن بنتونیت سینا تولید انجام می دهد ، صنعت تولید خوراک دام و طیور است. بنتونیت بهترین ماده برای تولید جیره غذایی پلت شده دام و طیور بوده و هر چه میزان جذب آب بنتونیت بالاتر باشد ، کیفیت خوراک تولید شده نیز بهتر خواهد بود. با توجه به این که جذب آب بنتونیت معادن ما بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ بوده و نیز در رنگ های مختلف مانند سفید ، کرم ، صورتی ، سبز و … عرضه می شود بنابراین برای تولید خوراک پلت شده کاملا مناسب است

بنتونیت را از کجا بخریم

بنتونیت را از کجا بخریم برای خرید بنتونیت روش های مختلفی وجود دارد، از خرید از فروشگاه های مواد شیمیایی گرفته تا کارخانه های تولیدکننده انواع بنتونیت ها از روش های عمده ای هستند که می توان برای خرید بنتونیت ها معرفی کرد.

یکی دیگر از مهم ترین روش های خرید بنتونیت ها، خرید از سایت های اینترنتی معتبر می باشد، سایت هایی وجود دارند که از مطمئن ترین روش های خرید بنتونیت به شمار می آیند، این سایت ها با ارائه بهترین خدمات به مشتریان و مشاوره دادن به ان ها با بهره‌گیری از بهترین و مجرب ترین متخصصان کمک می کنند تا مشتریان خرید مناسبی داشته باشند.

برای یک خرید مطمئن می توانید سایت هایی که توسط ارگان های مربوطه تایید شده اند را شناسایی کنید و با مراجعه به آن ها از این سایت ها خریداری کنید. یا می توانید ار معتبرترین فروشگاه ها و کارخانجات تولید کننده بنتونیت صنعتی محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید.

بنتونیت میکرونیزه چیست

بنتونیت میکرونیزه چیست همان طور که گفته شد بنتونیت ماده ای معدنی از خانواده سنگ های رسی می باشد که در ساختار خود حدود ۸۵ الی ۹۰ درصد مونتموریونیت دارد. این سنگ، کاربرد های بسیار زیادی در صنایع مختلفی دارد و به این منظور بایستی در کارخانه های تولید پودر میکرونیزه به وسیله وسیله ها و آسیاب های مخصوص، آن را پودر کرده و به ابعاد مورد نیاز تبدیل کرد.

با کم شدن اندازه های بنتونیت ها ، سطح تماس آن ها با محیط افزایش پیدا می کند و این امر باعث جذب بیشتر رطوبت می گردد. از جمله کاربرد های پودر بنتونیت، در صنایع فولاد و عمران می باشد، برای استفاده از بنتونیت ها در این صنایع، باید آن ها را به اندازه های میکرونی تبدیل کرده که بنابراین هم جذب آب بالایی خواهند داشت و هم در ساختار آنها تغییر زیادی ایجاد نمی گردد. در زمانی که سنگ بنتونیت به ابعاد میکرونی تبدیل می شود، نتیجه ی آن پودر میکرونیزه خواهد بود.

انواع مش پودر میکرونیزه بنتونیت:

پودر بنتونیت کاربرد های گسترده و زیادی در صنایع دارد؛ پس این پودر با توجه به کاربرد های آن در صنایع مختلف، در مش بندی های متنوعی تولید شده و به دست مشتریان می رسد.مهم ترین مش بندی های این پودر به قرار زیر است:

1 ) مش ۵۰۰تا ۲۵۰۰

2 ) مش ۴۰۰

3 ) مش ۳۲۵

4 ) مش۲۰۰

5 ) مش ۱۰۰

6 ) مش ۵۰

کاربرد پودر بنتونیت میکرونیزه:

گفتیم که برای استفاده از پودر میکرونیزه بنتونیت باید خواص رطوبت پذیری آن حفظ گردد. این ماده پس از جذب کردن آب، حالت خمیری گرفته و چسبنده می گردد. پس از آن، در صنایع مختلف قابل استفاده می شود؛ برخی از این صنایع عبارتند از:

1 ) تولیدات بتن در ساختمان سازی و عمران

2 ) فیلتر و تصفیه

3 ) گل حفاری

4 ) تولید غذای دام

5 ) صنعت فولاد

6 ) لعاب کاری

7 ) تولید پاک کننده و مواد بهداشتی

جرم حجمی بنتونیت

جرم حجمی بنتونیت گل حفاری پودری نرم, لغزنده و بی اثر است که وزن مخصوص آن حدود 2/2 تا 6/2 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد و قدرت جذب آب و تورم پذیری و ییلد های متفاوتی بر اساس ساختار های مختلف دارد. نوع مواد ناخالص موجود در ترکیب بنتونیت مشخص کننده خواص فیزیکی و شیمیایی آن است.

جرم مولکولی بنتونیت

جرم مولکولی بنتونیت جرم مولکولی بنتونیت ها معادل 360/31 گرم بر مول است.بنتونیت از دسته رس‌ ها است و از کانی‌های متورم شونده تشکیل شده‌است که عمدتاً مونتموریلونیت اند و به مقدار کمی بیدلیت هستند.

بیشتر بنتونیت‌ها بر اثر هوازدگی و دگرسانی خاکسترهای آتشفشانی و اغلب در حضور آب تشکیل می گردند. بنتونیت دارای ساختمان آلومینوسیلیکاتی می باشد و در دسته سیلیکات‌های سه لایه ای قرار می‌گیرد. بنتونیت ها دارای دو لایه چهار وجهی و یک لایه هشت وجهی می‌باشند. ایرانیان از قدیم بنتونیت ها را با عناوین خاک رنگبر، گل سرشو، خاک شیره و رس صابونی می­ شناختند و با بعضی خواص آن ها از جمله شستشوی لباس ها و به عنوان ماده ای تمیزکننده آشنا بودند.

ابن سینا از این ماده به عنوان ماده ای زود شکن یاد کرده است که در آب به خوبی حل می­ گردد. در گذشته در بعضی از نقاط ایران از این ماده، استفاده خوراکی می­ شده است که این امر هنوز هم در برخی از روستاها به صورت خیلی نادر مرسوم است. از دیدگاه پزشکی این افراد به جهت کمبود کلسیم عادت به گل خواری دارند. بنتونیت به دو صورت بنتونیت متورم( سدیم­ دار) و بنتونیت غیر متورم (کلسیم ­دار) تقسیم بندی می ­شوند. بنتونیت های متورم یا سدیم دار چندین برابر حجم خود را آب جذب می­ کنند و منبسط و چسبنده می­ گردند. این نوع از بنتونیت ها به عنوان بنتونیت های حفاری و همچنین به عنوان دوغاب ها برای درزگیری دیوارها استفاده می‌شوند.