تفاوت بنتونیت و کائولن و زئولیت

خاک ها و سنگ های معدنی دارای نمونه های متفاوتی هستند که هر کدام از آنها به واسطه داشتن برخی از خصوصیات و ویژگی ها، کاربرد های متنوعی را در صنایع مختلف از آن خود می نمایند. ما در این محتوا تفاوت بنتونیت صنعتی و کائولن و زئولیت را بیان می نماییم. این محصولات جزو پرکاربردترین سنگ های معدنی استخراج شده از معادن مختلف هستند و در بسیاری از صنایع مصرفی کاربرد های ویژه ای را به خود اختصاص می‌ دهند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا تفاوت های این نوع محصولات و همچنین طیف کاربری آنها را برای شما مشتریان گرامی بازگو نماییم.

تفاوت بنتونیت و کائولن و زئولیت

تفاوت بنتونیت و کائولن

تفاوت بنتونیت و کائولن بنتونیت و کائولن هر دو در گروه خاک های رسی دسته بندی می شوند. کائولن دارای مقدار بسیار زیادی مواد معدنی کائولینیت است و فرمول شیمیایی به خصوص را به خود اختصاص می‌ دهد. در حالی که بنتونیت دامی از مونتموریلونیت تشکیل شده است و همچنین فرمول ساختاری مخصوص به خود را دارد.

همچنین از نظر ساختاری کائولن ها دارای ساختار ورقه ای چهار ضلعی و همراه با آلومینا های هشت ضلعی هستند. به طوری که در ساختار کائولن ها، یک ورق سیلیس توسط یک اتم اکسیژن به یک ورق آلومینای هشت ضلعی اتصال پیدا می نماید. این در حالی است که ساختار بنتونیت به صورت لایه های دو بعدی است که از یک ورق آلومینم هشت ضلعی مرکزی و دو ورق سیلیس چهار ضلعی تشکیل شده اند.

مهم ترین تفاوت بنتونیت و کائولن از نظر روش های تولید و فرآوری آنها دیده می‌ شود. کائولن از هوازدگی برخی کانی های معدنی مانند فلدسپات ها به وجود می‌ آید و بنتونیت در نتیجه واکنش خاکسترهای آتش نشانی در حضور آب ایجاد می گردد. همچنین در فرآیند های تولید و فرآوری کارخانه ای، انواع بنتونیت و کائولن از روش‌های متنوع استفاده می‌ شود.

بنتونیت یک خاک رس متورم شده است و همان طور که اشاره کردیم از هوازدگی خاکسترهای آتش نشانی تولید می گردد. این محصول به دلیل داشتن قدرت جذب آب فوق العاده بالا معروف و شناخته شده می باشد و معمولاً در سه نمونه بنتونیت کلسیمی، بنتونیت سدیمی و بنتونیت پتاسیمی در طبیعت وجود دارد و هر یک از این نوع محصولات کاربرد های متنوعی را به خود اختصاص می‌ دهند. از مهم ترین کاربرد های بنتونیت می توان به استفاده از آنها در حفاری، در تولید محصولات ریخته گری، تولید کود های کشاورزی و همچنین تولید جیره غذایی دام و طیور اشاره کرد.

تفاوت زئولیت و بنتونیت

تفاوت زئولیت و بنتونیت تفاوت بین زئولیت و بنتونیت همانند تفاوت بین بنتونیت و کائولن بر اساس روش های تولیدی این نوع محصولات و نوع ساختار شیمیایی آنها مورد بررسی قرار می‌ گیرد و اصلی ترین تفاوت این ترکیبات معدنی در واقع همان روش های تولید و فرآوری این محصولات می باشد که به واسطه همین موارد طیف کاربری هر یک از این ترکیبات مشخص می گردد.

همان طور که در مبحث قبل اشاره کردیم بنتونیت ها در واقع محصولات متبلوری هستند که به واسطه داشتن ساختار سه بعدی و متخلخل کاربرد های ویژه‌ ای را در صنایع مختلف به خود اختصاص می دهند. به عنوان مثال از بنتونیت ها به واسطه داشتن قدرت جذب فوق العاده بالای آب و رطوبت در حرفه های دامپروری و مرغداری استفاده می‌ شود و این محصولات در بستر دام ها پاشیده شده تا رطوبت موجود در این زمینه را جذب کرده و از بیماری های میکروبی جلوگیری نمایند. در کنار معرفی بنتونیت می توان به معرفی زئولیت هم پرداخت.

زئولیت در واقع در گروه کانی های معدنی قرار می‌ گیرد که بیشترین ساختار تولیدی آن را آلومینیم های سیلیکاتی تشکیل می دهند و حفره های بسیار ریزی بر روی سطح خارجی این نوع محصولات وجود دارد که ساختار آنها را به صورت جاذب به نمایش می گذارد. زئولیت ها به روش های طبیعی و مصنوعی قابل تولید هستند. تولید زئولیت در طبیعت از طریق واکنش سنگ های آتش نشانی با آب های زیرزمینی قلیایی انجام می پذیرد و این فرایند در واقع هزاران میلیون سال طول می‌ کشد.

زئولیت طبیعی دارای عناصر ناخالصی زیادی از قبیل فلزات و مواد معدنی دیگر می باشد و بعد از خالص سازی کاربرد های ویژه در برخی از صنایع را به خود اختصاص می‌ دهد. از زئولیت به صورت گسترده به عنوان یک کاتالیزور و یک جاذب در فرایند های شیمیایی استفاده می‌ شود. از این محصول همچنین در دستگاه های اکسیژن ساز به منظور کنترل نوسان فشار استفاده می شود تا گاز نیتروژن از هوای فشرده خارج شده و اکسیژن مورد نیاز دستگاه های اکسیژن ساز خانگی و صنعتی تامین شود.

تفاوت آنزیمیت و بنتونیت

تفاوت آنزیمیت و بنتونیت همان طور که مستحضر هستید بیشترین تمرکز واحد های تولیدکننده محصولات مختلف و همچنین واحد های خدماتی وابسته به پودر های معدنی در زمینه شناخت دقیق این ترکیبات و همچنین تفاوت بین نمونه های مختلف آنها دیده می شود زیرا با شناخت تفاوت های موجود بین ترکیبات معدنی مختلف آنها به راحتی می توانند بهترین ترکیب را انتخاب کرده و شرایط بهتری را برای انجام فعالیت های خود به دست آورند.

قابل توجه صنعتگران در ایران عرضه می نماییم تفاوت بین آنزیمیت و بنتونیت به عنوان پرکاربردترین ترکیبات معدنی از جنبه های مختلفی دیده می شود که در ادامه این محتوا با ما همراه باشید که این تفاوت ها را به صورت خلاصه برایتان بیان نماییم.

جالب است بدانید آنزیمیت در واقع همان نام تجاری زئولیت است که در بین برخی از صنعتگران با این نام تجاری معرفی می گردد. همان طور که در مبحث قبل اشاره کردیم تفاوت بین بنتونیت و زئولیت از نظر ساختار شیمیایی و روش های تولیدی دیده می شود. البته می توان گفت این دو ترکیب معدنی از نظر کاربرد در صنایع مختلف نیز با یک دیگر تفاوت هایی دارند و معمولاً در گرید های متنوع در برخی از صنایع حساس مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال از بنتونیت در تولید ماسک های صورت، کرم ها و مواد مورد استفاده در درمان آفتاب سوختگی استفاده می‌ شود و این محصولات در نمونه های پودری، ژل یا کپسول قابل استفاده هستند، در صورتی که از زئولیت برای تولید دارو های مربوط به رفلاکس معده و تصحیح اسیدیته معده استفاده می شود زیرا این ترکیب معدنی دارای قابلیت جذب فلزات سنگین و رادیکال های آزاد می باشد و با مصرف آن در تولید دارو های مربوط به مشکلات معده، شرایط بهتری برای بیماران ایجاد می گردد.

تفاوت واتر استاپ بنتونیتی و هیدروفیلی

تفاوت واتر استاپ بنتونیتی و هیدروفیلی واتر استاپ ها جزو اصلی ترین عناصری هستند که در تولید سازه های بتنی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این نوع محصولات دارای نمونه های مختلفی می باشند که در این میان می‌ توان به انواع واتر استاپ های pvc، بنتونیتی و هیدروفیلی اشاره کرد. هر کدام از این نوع محصولات دارای مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی هستند که ما در این میان قصد معرفی انواع واتر استاپ بنتونیتی و هیدروفیلی و تفاوت بین آنها را داریم.

واتر استاپ های هیدروفیلی در واقع نوعی نوار آب بندی مدرن هستند که بر پای مواد اولیه لاستیکی ساخته و تولید می شوند. نحوه استفاده از این محصولات به این صورت است که بعد از تماس با آب، حجم آنها بسیار بیشتر می‌ شود و این حجم و افزایش وزن تا ۱۴ روز پس از اولین تماس به حدود ۴۰۰ درصد می زسد این یعنی حجم آنها تقریبا پنج برابر می شود. در صورتی که در واتر استاپ های بنتونیتی که مشابه این نمونه ها هستند، فرآیند افزایش حجم تنها در ۶ ساعت بعد از اولین تماس با آب آغاز می شود.

واتر استاپ های هیدروفیلی در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت بسیار خوبی دارند و معمولا به منظور جلوگیری از نشت و عبور آب از درز های اجرایی انبساطی و همچنین مقاطع قطع بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرند. البته می‌ توان گفت کاربرد اصلی واتر استاپ های هیدروفیلی در آب بندی درز های اجرایی به صورت افقی و عمودی دیده می شود. این درز ها ممکن است در تماس دائم یا موقت با رطوبت ایجاد شود و به همین دلیل واتراستاپ های هیدروفیلی یک گزینه ایده آل برای آب بند کردن محصولات می باشند.

در مقابل واتر استاپ های هیدروفیلی، واتر استاپ های بنتونیتی وجود دارند که دارای یک سری مشخصات مخصوص به خود می باشند. واتراستاپ های بنتونیتی در واقع محصول بسیار جدید می باشند که برای رفع نشت درز های اجرایی در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این نوع محصولات با استفاده از بنتونیت و پلیمر های لاستیکی تولید می شود و با خاصیت ارتجاعی بسیار بالا شناخته شده هستند. این محصولات به صورت کنترل شده در هنگام تماس با آب متبلور شده و مانع عبور آب از درز های اجرایی و درز های سرد خواهند شد.

فرق زئولیت و بنتونیت

فرق زئولیت و بنتونیت فرق زئولیت و بنتونیت توسط افراد متخصص در بین تولیدکنندگان این نوع محصولات مشخص می گردد زیرا این ترکیبات معدنی از نظر شکل ظاهری تفاوت چندانی با یک دیگر ندارند ولی هر کدام از آنها به واسطه داشتن خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد می توانند عملکرد های متنوعی را در صنایع مختلف ایجاد نمایند و در واقع طیف کاربری هر یک از آنها با یک دیگر تفاوت های بسیار زیادی دارند.

بیش از این در مورد تفاوت و فرق بین زئولیت و بنتونیت عواملی را معرفی نموده ایم که در این میان نیز می‌ توان گفت نحوه تولید این نوع محصولات و در نهایت قیمت فروش آنها جزو دیگر عوامل تعیین کننده تفاوت بین این ترکیبات معدنی است. جالب است بدانید کارخانه های تولید کننده پودر های میکرونیزه تمامی پودر زئولیت و بنتونیت را به عنوان پرکاربردترین پودر های معدنی تولید می نمایند و در واقع این محصولات هر کدام دارای خط تولیدی های متنوع هستند که توسط واحد های مختلف راه اندازی می شوند.

ولی در خط تولید هر یک از این محصولات از یکسری فرمول ها و دستگاه های بخش خصوصی استفاده می‌ شود و در نهایت کالا های تولید شده در بسته بندی های متنوع به بازار های هدف ارائه می گردند. برای کسب اطلاع هات بیشتر در زمینه تفاوت بین زئولیت و بنتونیت و همچنین خرید عمده این نوع محصولات از طریق همین مرکز اینترنتی با مشاورین مجموعه ما در ارتباط باشید. ما در این مجموعه همواره تلاش می نماییم تا با ارائه مشخصات منحصر به فرد هر یک از این ترکیبات معدنی شرایط بهتری را برای شما متقاضیان ایجاد کرده و ثبت سفارشات شما را در بهترین شرایط به انجام رسانیم.

مونت موریلونیت و بنتونیت

مونت موریلونیت و بنتونیت مونت موریلونیت جزو عناصر تشکیل دهنده بنتونیت است که در برخی مواقع بنتونیت با همین نام تجاری در بین صنعتگران مورد خرید و فروش قرار می‌ گیرد. مونت موریلونیت به عنوان اصلی ترین کانی تشکیل دهنده بنتونیت دارای خصوصیات تورم پذیری و تعلق پذیری فوق العاده بالا است و این ماده به واسطه داشتن خاصیت کلوئیدی تمامی ویژگی و مشخصات منحصر به فرد بنتونیت را ایجاد می نماید. به نوعی که بنتونیت تولید شده به کمک این کانی ها با جذب آب، حجم آنها چندین برابر افزایش یافته و متورم می شوند و به همین دلیل مهمترین مصرف این محصولات در تهیه گل حفاری دیده می شود.

علاوه بر موارد گفته شده از بنتونیت به واسطه چسبندگی فوق العاده بالا در صنعت ریخته گری هم استفاده می‌ شود و این ترکیب معدنی به راحتی می‌ توانند برای ساخت قالب های ریخته گری ماسه ای مورد استفاده قرار گیرند. از دیگر کاربرد های بنتونیت در صنایع مختلف می توان به استفاده از این محصول در حرفه های تولید جیره غذایی دام و طیور اشاره کرد. خاصیت جذب سموم فوق العاده بنتونیت باعث شده است که خوراک دام تولید شده به کمک این ترکیب معدنی از شیوع بیماری های قارچی در بین جانداران جلوگیری کرده و در نهایت باعث رشد و عملکرد بهتر سیستم های گوارشی این جانداران می شود.

از بنتونیت همچنین در تولید کود های کشاورزی استفاده می شود. این محصول به واسطه داشتن خاصیت جذب آب فوق العاده بالا برای جلوگیری از هدر رفتن آن و تقویت زمین های کشاورزی در برابر شسته شدن مورد استفاده قرار می گیرد. بنتونیت در معرض آب حجم متبلوری را به خود اختصاص می‌ دهد و حدود چندین برابر وزن خود، حجیم می شود. به همین دلیل در زمین های کشاورزی در زمان آبیاری از این ترکیب معدنی استفاده می شود تا در نهایت آب ذخیره شده و در مراحل بعدی آزاد شود و از این طریق صرفه جویی لازم در مصرف آب های کشاورزی ایجاد می گردد. برای خرید بهترین بنتونیت با کارشناسان فروش مجموعه ما در ارتباط باشید.