نقش بنتونیت در تغذیه دام

بنتونیت جزء مواد معدنی رسی می باشد و از زمان های بسیار دور در صنایع مختلف از جمله صنعت حفاری، ریخته گری، صنایع غذایی و کارخانه های تولید روغن و نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد اما عمده کاربرد آن در خوراک دام می باشد. نقش بنتونیت در تغذیه دام توسط محققان به اثبات رسیده است به طوری که افزودن این ماده معدنی باعث بهبود هضم ماده آلی، پروتئین و فیبر خام و افزایش وزن در حیواناتی مانند بز، میش، گوساله های پرواری و جوجه های گوشتی می گردد همچنین غلظت مواد مضر مانند اوره و آلبومین به طرز معناداری در دام ها کاهش می یابد.

نقش بنتونیت در تغذیه دام

بنتونیت خوراک دام

بنتونیت خوراک دام

یکی از مهم ترین علل استفاده از بنتونیت در کارخانه های جیره دام افزایش پایداری و استحکام پلت که تحت عنوان پلت چسبان یا pellet binder می باشد مورد استفاده قرار می گیرد اما پس از بررسی هایی مشخص شد که این ماده معدنی فواید دیگری نیز دارد و می تواند به نوعی مکمل خوراک دام محسوب شود.

بنتونیت انواع مختلفی دارد که بنتونیت خوراک دام عمدتا از نوع کلسیمی بوده و نوعی ماده معدنی است که منشاء آن خاک رس طبیعی می باشد و به دلیل مزایای مختلف مانند توانایی بالا برای جذب آب، بهبود کیفیت گوشت و تخم مرغ، کاهش هزینه های مکمل خوراک دام و طیور، جذب سموم به خصوص مایکوتوکسین ها (توکسین قارچی) و قابلیت تبادل کاتیونی یکی از بهترین افزودنی ها به خوراک دام شناخته می شود.

بنتونیت خوراک دام به عنوان چسب پلت کیفیت گلوله های خوراکی بهبود می بخشد و از متلاشی شدن خوراک دام پیشگیری می کند که همین عامل با افزایش راندمان خوراک دام تولید شیر، افزایش رشد پشم و تولید تخم را در مرغ های تخم گذار افزایش می دهد و با افزایش اشتها در حیوانات باعث پروار شدن و افزایش حجم گوشت دام و طیور می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده ینتونیت خوراک دام عاملی است که به دلیل خاصیت جذب بالا سموم خطرناک برای انسان و دام مانند مایکوتوکسین به خصوص آفلاتوکسین- B1 باعث کاهش اثرات مضر مایکتوکسین و پیشگیری از آلودگی شیر و گوشت آنها به این سم سرطان زا می شود.

مصرف جیره غذایی آلوده به مایکوتوکسین در حیوانات دارای عوارض جانبی خطرناکی برای آنها است که به طور غیرمستقیم فرآورده های دامی را آلوده کرده و این خطرات متوجه مصرف کنندگان محصولات دامی یعنی انسان ها خواهد بود.

یکی از عوارض حاد مصرف خوراک آلوده به مایکوتوکسین توسط دام منجر به ایجاد مایکوتوکسیکوز حاد که نوعی آلودگی ناشی از قارچ می باشد و باعث تلفات سنگین به خصوص در طیور می شود که با افزودن بنتونیت به خوراک آنها تا حد بسیاری می توان از این عارضه پیشگیری کرد و حتی آن را ریشه کن نمود همچنین با از دیگر کاربردهای بنتونیت در تغذیه دام کمک به درمان عفونت باکتریایی مانند سالمونلا در دام ها می باشد.

بنتونیت دامی

بنتونیت دامی

بر طبق تحقیقات انجام شده توسط متخصصان علوم دامی افزودن تنها چهار درصد بنتونیت به جیره غذایی دام سبب افزایش وزن گله و میزان خوراک دام و همچنین بهبود ضریب تبدیل خوراک در سیستم گوارش گله های دامی می شود در ادامه مهم ترین مزایای بنتونیت دامی را برای شما نام می بریم:

  • افزایش تجزیه پروتئین در سیستم گوارش دام و طیور
  • پیشگیری از مسمومیت آمونیاکی در گله
  • افزایش و تسریع در جذب پروتئین
  • جذب اسید آمینه و محافظت از آنها در مقابل تخمیر در شکمبه دام های نشخوار کننده
  • افزایش باکتری های مفید در سیستم گوارشی دام ها
  • افزایش چربی و پروتئین شیر
  • کاهش بروز اسیدوز در دام و طیور پرواری به علت خاصیت بافری

بنتونیت خوراکی

بنتونیت خوراکی

با توصیفاتی که تا این جا در مورد بنتونیت مطالعه نمودید شاید تصور کنید که این ماده معدنی تنها برای حیوانات کاربرد دارد اما باید بگوییم که زود قضاوت نکنید چرا که این ماده معدنی فوایدی بسیار فراتر از این ها دارد و هیچ کس را از خواص خود بی بهره نساخته است.

از آنجا که از نظر زیست شناسی انسان جزء پستانداران محسوب می شود، طبیعی است که برخی از مشخصات و ویژگی های ساختاری و عملکردی بدن ما می تواند با هم خانواده های ما یعنی پستانداران مشابه باشد بنابراین انتظار می رود بنتونیت خوراکی برای انسان نیز وجود داشته باشد و اثراتی مشابه با آنچه تا کنون ذکر شده است برای عملکرد گوارشی انسان داشته باشد.

در واقع بنتونیت خوراکی برای انسان حکم دارو را داشته و بیشتر کاربرد پزشکی دارد و نباید سر خود و بدون مشورت پزشک یا داروساز از آن استفاده کرد و قرن هاست که مردم از خاک رس بنتونیت کلسیمی به عنوان راهی برای سم زدایی بدن، بهبود هضم، ماسک صورت و موارد دیگر استفاده می کنند.

این خاک رس به دلیل داشتن ترکیبی منحصر به فرد و جادویی می تواند سمومی دارای بار منفی هستند را به خود جذب می کند و به همین دلیل ترکیب این ماده به همراه کلسیوم می تواند سم زدایی قوی برای بدن انسان باشد.

پس از انقلاب صنعتی و ماشینی شدن زندگی بشر و به تبع آن افزایش خودرو و ماشین آلات صنعتی و استفاده از آفت کش ها در کشاورزی گازهای گلخانه ای و سمومی مانند سرب و جیوه به طرز فاجعه باری افزایش یافت و از آنجا که تمام این عناصر برای بدن انسان و موجودات زنده مضر هستند

بنتونیت خوراکی در قالب کپسول های oral عرضه می شوند که دارای هفت فایده اثبات شده می باشد که در ادامه مطلب می توانید با این فواید آشنا شوید…

  1. دفع سموم و حذف باکتری های بدن
  2. رفع یبوست
  3. درمان اسهال
  4. کمک به کاهش وزن
  5. درمان جوش و آکنه
  6. بهبود عملکرد اندام ها
  7. افزایش جذب مواد مغذی

لازم به ذکر است که بنتونیت خوراکی مورد استفاده برای دام و انسان کاملا متفاوت بوده و نوعی که برای مصارف بهداشتی و دارویی تولید می شود خالص سازی و تصفیه شده و میکا و خاک آن کاملا جدا شده است.

با وجود تمام فواید عنوان شده در نظر داشته باشید که منشا بنتونیت خاک رس بوده و میل شدید به مصرف این ماده می تواند نشان از وجود برخی از بیماری ها مانند کم خونی باشد همچنین مصرف مداوم و خودسرانه این ماده می تواند باعث بروز عوارض ناخواسته ای مانند انگل، کزاز، یبوست و… شود بنابراین قبل از مصرف آن حتما با پزشک متخصص یا داروساز مشورت کنید.

خرید بنتونیت خوراکی

خرید بنتونیت خوراکی

خرید بنتونیت خوراکی از طریق فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی و یا فروشگاه های آنلاین و مجازی امکان پذیر است و شما می توانید با جست و جوی نام این ماده سم زدا بنتونیت خوراکی و یا ماسک های بنتونیت که برای پوست و استعمال خارجی مناسب هستند را خریداری نمایید.

با رشد فزاینده صنعت دام و طیور نیاز به بنتونیت خوراکی به منظور استفاده در تغذیه دام نیز رو به فزونی است و بسیاری از افراد تمایل دارند این ماده معدنی و مفید را به قیمت ارزان تر از قیمت بازار تهیه کنند.

برای خرید انواع بنتونیت برای کاربردهای گوناگون از جمله خوراک دام، طیور و آبزیان، چسب پلت، قارچ کش خوراک دام و ماده افزودنی به عنوان ضد آفتاب و تولید خمیر دندان می توانید به سایت های فروشگاهی فعال در این زمینه مراجعه نمایید و با ارتباط مستقیم و بدون واسطه با فروشندگان این محصول پرکاربرد را به قیمتی بسیار نازل تر از قیمت روز بازار تهیه نمایید.

در حال حاضر مردم نقاط جهان از بنتونیت خوراکی انسان استفاده می کنند و بسیاری از سایت های مطرح فروش مجازی در دنیا این محصول را به صورت بسته بندی شده به فروش می رسانند.

در خرید بدون واسطه یا مستقیم عوامل واسطه مانند اجاره بهای فروشگاه، هزینه حمل و نقل، انبارداری و… که باعث افزایش قیمت نهایی محصول می شوند حذف شده و در نتیجه قیمت تمام شده محصول کاهش چشمگیری نسبت به خرید سنتی یا با واسطه خواهد داشت.

کشور ما به طور خدادادی دارای نعمات طبیعی مانند معادن ارزشمند می باشد به همین دلیل با وجود معادن بنتونیت مرغوب در مکان های مختلف ایران، کشور ما یکی از صادرکنندگان این ماده به کشورهای زیر می باشد:

  1. روسیه
  2. عراق
  3. ازبکستان
  4. تاجیکستان
  5. جمهوری آذربایجان
  6. استرالیا و…

کشورهای مختلف از بنتونیت برای صنایع مختلف مانند حفاری، مهندسی عمران، کاشی، سفال و سرامیک، خوراک دام و طیور و موارد دیگر استفاده می کنند.

قیمت بنتونیت خوراکی

قیمت بنتونیت خوراکی

قیمت بنتونیت خوراکی در طول سال یکسان نبوده که این نوسانات صرف نظر از میزان خرید، نحوه خرید و ثابت نبودن قیمت ارز مدلل عوامل متعدد دیگری است این فاکتورها قیمت نهایی بینتونیت خوراکی را تعیین می کنند که این عوامل عبارتند از:

  • نوع کاربرد
  • نحوه بسته بندی
  • ترکیب شیمیایی بنتونیت
  • شکل دانه و نوع دانه بندی
  • میزان جذب آب و رطوبت
  • آنالیز شیمیایی و رطوبت آنالیز xrf
  • نوع دانه بندی و شکل دانه ها

برای اطلاع از قیمت دقیق بنتونیت خوراکی می توانید به سایت های فروشگاهی این محصول که توسط عمده فروشان طراحی شده اند مراجعه کنید و با بخش کارشناسان فروش تماس بگیرید و پس از دریافت برگه تحلیلی سفارش خود را به صورت الکترونیکی یا تلفنی ثبت نمایید.

شکل بنتونیت

شکل بنتونیت

اگر بخواهیم شکل بنتونیت را وصف کنیم باید بگوییم که این ذره با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست اما طبق تحقیقاتی کانی شناسان و زمین شناسان توسط دستگاه های پیشرفته انجام داده بنتونیت را یک ذره معدنی از جنس خاک رس سه لایه ای است که با دو لایه آن از جنس سیلیس چهار وجهی و یک ورقه هشت وجهی آلومینیومی می باشد.

در صورتی که با چشم غیرمسلح بنتونیت را مشاهده کنیم گردی سفید خاکستری یا زرد کم رنگ را می بینیم که در خلوص بالا سفید رنگ است و اغلب به دلیل مکش حاوی ناخالصی هایی است که رگه هایی از رنگ سبز کم رنگ و غیره را در آن شاهد خواهیم بود.

یکی از قابلیت های بسیار جالب بنتونیت که سبب استفاده آن در صنایع دامی شده است توانایی جذب مقادیر زیادی آب می باشد به طوری که یک ذره از این ماده معدنی پس از جذب آب تا 8 برابر افزایش حجم از خود نشان می دهد و حالت متورم پیدا می کند.

کانی بنتونیت معمولاً از هوازدگی خاکسترهای آتشفشانی در آب دریاها شکل می‌ گیرد که طی این فرآیند شیشه‌ های آتشفشانی موجود در خاکسترهای آتشفشانی را به مواد معدنی رسی تبدیل می‌ کند.

قطعات تشکیل شده بنتونیت بنتونیت در اوایل شکل گیری به رنگ سفید یا آبی کم رنگ و گاهی سبز دیده می شوند که به مرور زمان به رنگ کرم تبدیل می‌ شوند و هرچه مقدار هوازدگی بیشتر باشد رنگ آنها به سمت زرد، قرمز یا قهوه‌ ای متمایل می شود.

سنگ های این ذره معدنی حالت متخلخل و بسیار نرم داشته و وقتی آن را لمس کنید حالت چرب و صابونی دارند و از آن جا که مولکول های آب می توانند به راحتی بین صفحات نفوذ کرده و خلل و فرج موجود در بین ذرات بینتونیت را پر کنند.

به دلیل این خاصیت از این ماده در صنعت همانند چسب استفاده می شود به طوری که نه تنها برای خوراک دام و کپسول های بهداشتی و دارویی بلکه از آن به عنوان یک بهبود دهنده برای تهیه گرانول و پلت استفاده می شود بلکه به عنوان یک افزودنی برای بهبود انعطاف پذیری خاک رس کائولینیت برای تولید سفال نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بنتونیت انواع مختلفی دارد که بر اساس کاتیون و اهداف صنعتی نام گذاری های مختلفی دارد و بر اساس کاربرد صنعتی به دو دسته اصلی بنتونیت سدیم و کلسیم تقسیم می شود که در بین این دو بنتونیت سدیمی ارزشمندتر می باشد اما بنتونیت کلسیمی رایج تر است چرا که یکی از مهم ترین مزایای بنتونیت کلسیمی قابلیت تبدیل آن به بنتونیت سدیمی است.

شناسایی بنتونیت

شناسایی بنتونیت

شناسایی بنتونیت به روش مشاهده و غیر آزمایشگاهی از طرق مختلفی مانند رنگ، لمس، سختی و میزان حلالیت آن با روغن و آب می تواند صورت گیرد به همین منظور در ادامه مطلب تمام این روش ها را در یک جدول برای شما گردآوری کرده ایم که با مشاهده آن در زمان کوتاهی می توانید به روش های شناسایی بنتونیت پی ببرید.

رنگخاکستری، سفید، زرد، سبز، گلگون و…
سختیبه سادگی می شکند و پس از شکستن مقطع آن ناهموار و به حالت ژلاتینی می باشد.
حلالیت در آبپس از حلالیت در آب به حالت خمیری در می آید.
حلالیت در روغن

پس از حل شدن در روغن آن را براق می کند.
لمسحالت صابونی و چرب

تشخیص بنتونیت مرغوب یکی از بزرگ ترین دغدغه های هر خریداری می باشد که اگر چه بسیاری از شرکت ها اقدام به توزیع کاتالوگ های آنالیز محصولات خود می نمایند اما دانستن برخی از ویژگی های بنتونیت درجه یک و مرغوب خالی از لطف نیست.

همه ما وقتی قصد خرید محصولی را داریم اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب می کند جلوه بصری و ویژگی های ظاهری آن است که برای خرید بنتونیت نیز رنگ سفید آن می تواند نشان از مرغوبیت و درجه خلوص بالای آن باشد.